Kaedah Malware Terbaru Dari Dikesan Oleh Antivirus

Posted by Wanabe PJ on Tuesday, January 31, 2012


Para penyelidik dan pengaturcara malware kini menemui kaedah terbaru untuk malware bersembunyi dan dihidu daripada iaitu melalui BIOS. Melalui pemantauan yang dibuat BIOS yang merupakan sistem operasi asas yang terawal dipasang pada motherboard komputer adalah merupakan tempat yang tepat dan selamat untuk bersembunyi.

Sejenis malware terbaru yang dikenali sebagai Trojan.Mebromi telah dikesan mampu re-flashing BIOS motherboard komputer dalam arahan untuk memasukkan kod baru dan seterusnya, merosakkan master boot record sesebuah komputer. Dengan cara demikian, Trojan ini akan bersembunyi di tempat di mana program dan sistem antivirus tidak dapat mengesan dan melaksanakan muatan dalam persekitaran di mana mereka tidak wujud.



Namun begitu tidak mengatakan untuk membasmi ancaman ini adalah mustahil, tetapi ianya adalah sukar kerana memerlukan kesilapan bukti secara keseluruhan untuk mengelakkan unbootable sistem sama sekali.

Penjelmaan semasa malware ini tidak boleh berjalan jika ia tidak diberi privileges. Trojan ini juga tidak boleh menjangkiti komputer yang menjalankan sistem operasi 64-bit dan mensasarkan kepada Award BIOS sahaja. Namun begitu, bagi tempoh akan datang ianya pastinya merbahaya dan menjadi ancaman jika Award BIOS ini tidak di patch dengan segera. Sekiranya perkara ini diatasi peluang ancaman ke atas Windows dapat dikurangkan setidak-tidaknya.



Sumber: makeuseof.com

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...