Honda Wave Dash SE Repsol Satu Hati

Posted by Wanabe PJ on Sunday, November 4, 2012


Inilah jentera aku yang baru Honda Wave Dash SE Repsol. Sebelum ni aku guna EX5 Dream jek. So sekarang beralih angin kepada Honda Wave Dash SE Repsol lak. Sebenarnya aku dah guna motor ni selama enam bulan. Dah 12000km perjalanan aku bawa dari Klang ke Cyberjaya ulang alik tempat kerja. Bagi aku oklah motor Honda Wave Dash ini. Sangat puas hati. Walaupun kelajuan tak sama dengan kelajuan Yamaha LC135 akibat cut off yang telah ditetapkan oleh undang-undang serta untuk menjaga jangka hayat enjin tetapi dari segi handling Honda Wave Dash ni sangat tiptop. No wonder kalau kejuaraan Cubprix dekat Malaysia kini dikuasai oleh jentera Honda Wave Dash ini sekaligus memecah dominasi jentera Yamaha sebelum ini. 

Namun, jentera aku di atas bukan bentuk asal. Beberapa perubahan telah aku dah buat dekat jentera aku ini. Yela, kerja jauh kan kenalah jaga sebaik-baiknya dari segi performance dan keselamatan. Setakat ini aku dah tukar absorber kepada jenama YSS TopUp 330mm dan tayar Corsa S33 70-80/90. Memang terbaik tayar dan absorber baru ni kalau layan lap dekat SKVE exit Bandar Saujana Putra. Grip dan stabil. Selain itu juga, aku dah tukar disc plate yang besar cikit dari jenama X1R untuk cengkaman yang lebih kukuh. Buat masa ini, setakat ini je modifikasi yang mampu aku buat. Lagipun undang-undang dah menyatakan bentuk modifikasi yang telah dibenarkan. Sebarang perubahan drastik yang mengubah bentuk asal motosikal boleh dikenakan saman. So ini pun dah terbaik buat aku. Hehehe..

{ 18 comments... read them below or add one }

fuzore said...

repsol yang mantap bro.. dah post kat sini https://www.facebook.com/groups/181206458601625/ ke sbb macam ternampak kat dlm group ni .. pelanduk dua serupa kot..

Wanabe PJ said...

Hahaha..xpnh lak sya post blog kt group tue.tp mmg rmi pki dash repsol skg.

Anonymous said...

assalamualaikum n slam perkenalan abg wanabe pj....sy nazirul dr sepang....
sy pon same mcm abg...dlu sy pkai ex5dream kne rembat tu yg sy amek moto ni....mse amek moto ni x pnah tau pon cc brape....sbb tgok livery mmg cantek tu yg bekenan.....haha....abg tau x kdai moto mne2 yg ad jual tyar standart kilang tu??yg brand ap ntah....stakat ni sy pkai tyar tu men lap steady je.....kalu ad abg email sy leh x???
nazirul.najib@gmail.com

Anonymous said...

asslamualaikum bro,keja kat cyberjaya kat mana tu,dulu pernah keja kat cyberview lodge resort tu.6tahun gak la kat sana,sya ZAHAR dari LANGKAWI
baru sebulan pakai dash ni.. sama la strike kita.. tapi dok kat langkawi ni,setakat sebulan ni belum sampai 700km lagi meter,sbb dok kat staff kuarters so tak der sangat nak kuar jalan2..kadang2 tu seminggu sekali ja jalan.. tu pun tak sampai 10km..

Anonymous said...

salam,aku pakai dash 110 biasa je. tp rase cam nak carik cover set repsol. baru mengancam.aku baru je tukar tayar belakang sbb pecah . tayar asal (tube type)tu mmg best koner sbb bunga halus. tapi g kedai tak da stok la pulak. so aku tukar tayar dunlop (tubeless)je. konering mmg terbaik.boleh kongsi sket mcm mana nak kasi power sket dash ni. kena tukar CDI ke apa ke?

Anonymous said...

anon feb 2.
ak pon ngah carik gak tyar standet kilang tu.....tp kdai mmg xde sbb die ckp kua kilang mmg xde jual...tyar dunlop lau dunlop tt mmg sdap...yg bnge petak2 tu....ak pkai kt ex5 dlu slamber je tapau lc kt koner....lau hiway x laju sbb brat....ak pkai dlu dpn blkg 80/90.....
nazirul sepang..

Anonymous said...

maner nak carik stiker dash repsol ni.

Anonymous said...

anon feb 8.
usha la dkt area sentul...sne kdai moto bnyk.....kalu nk yg ori kne g kilang la....hehe
aku beli moto mmg standet kuar kilang......
nazirul sepang.

Anonymous said...

Moto ni tayar yg pling besar brape saiz ye? T.q :-)

Anonymous said...

aku ada taya standet kilang tu.bunga tebal lagi pakai kat dash aku. nak swap taya tubeless leh la. area kl.
jz_ex2@yahoo.com.my

Anonymous said...

ada sesiapa yang dah try tukar block racing utk moto honda dash ni tak. aku tgk kat website shark( 0176187709 )ada jenis focus 53mm dan shark 54mm.

hafizAhmad said...

Baru keluar sebiji honda dash repsol kelmarin.. Memang best..

Anonymous said...

Dash ni mmg smart luaran....tp xleh blah pon....ak bdan bsar leh dpt top 90 or 100km/h je......xtau la korng2 yg krus cmne kn??heheheh.....kongsi2 la korng ny moto cmne lak performance..
Nazirul sepang

Anonymous said...

Akhirnya setelah aku buat ujikaji dan amali, aku sambar jugak honda dash new facelift, sbelum ni dah pakai ex5 second hampir 2tahun enjin owner lama dh penah modi.mau teruk aku perabis model nak repair. Semoga honda dash ku dapat membawa aku pergi jauh dgn bergaya.

Wanabe PJ said...

btw, sya pye dash ni standard jek..da jnuh main moto nih..pki standard jek..nk pki lama kan..lgpn umur da dkat 30 tahun + anak sorg..ckupla..byk komitmen nk bayau..hahaha..

Unknown said...

aq ad member pkai dash se... dia dah buka anging...korang tau x cara nk psang filter??

Unknown said...

*angin

Unknown said...

aq ad member pkai dash se... dia dah buka anging...korang tau x cara nk psang filter??

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...