Virus Stuxnet Dicipta Oleh US Dan Israel

Posted by Wanabe PJ on Sunday, June 3, 2012

 
Virus komputer yang dikenali sebagai virus Stuxnet yang tersebar secara tidak sengaja di internet global pada tahun 2010 kini telah disahkan telah diwujudkan oleh kerajaan Amerika Syarikat dan Israel untuk menyerang kemudahan nuklear Iran. Virus yang pada dasarnya dicipta untuk mensabotaj program nuklear Iran dan merupakan sebahagian daripada kod program terbesar yang diberi nama "Olimpik Games." Virus ini mula merebak setelah sebuah komputer riba yang jahat telah menyebar virus tersebut keluar ke web global.

Menurut artikel yang diadaptasi oleh wartawan David Sanger pada buku Confront and Conceal: Obama’s Secret Wars and Surprising Use of American Power, telah mengesahkan bahawa kedua-dua kerajaan US dan Israel yang membangun dan menempatkan virus Stuxnet ini. Matlamat virus Stuxnet ini adalah untuk memecahkan peralatan centrifuge nuklear Iran dengan mengeluarkan arahan khusus kepada perkakasan kawalan industri yang bertanggungjawab untuk kadar putaran mereka. Dengan berbuat demikian, kedua-dua kerajaan berharap untuk menetapkan semula program penyelidikan Iran dan Amerika Syarikat berharap untuk menjaga Israel daripada melancarkan serangan ketenteraan pre-emptive.

Kod itu hanya sepatutnya bekerja dalam kemudahan penapisan Natanz Iran, yang merupakan jurang udara dari rangkaian luar dan oleh itu sukar untuk ditembusi. Tetapi komputer dan kad memori boleh dibawa antara internet awam dan rangkaian Natanz sendiri, dan sedikit kod awalan "beacon" telah digunakan untuk memetakan semua sambungan rangkaian dalam loji dan melaporkan mereka kembali ke NSA.


{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...