Facebook Mengeluarkan Amaran Jangkitan Malware DNSChanger

Posted by Wanabe PJ on Thursday, June 7, 2012


Facebook hari ini telah memberi amaran kepada pengguna seluruh dunia yang komputer mereka dijangkiti dengan malware DNSChanger, varian keluarga virus Trojan Zlob. Menurut Facebook, semua komputer yang telah dikesan masih dijangkiti oleh malware atau virus DNSChanger ini tidak lagi boleh melayari laman web, e-mel, 'chat atau laman rangkaian sosial Facebook, selepas 9 Julai, 2012.

Sepertimana yang kita ketahui, malware atau virus DNSChanger ini telah direka untuk memberitahu komputer yang dijangkiti menggunakan Sistem Nama Domain (DNS) pelayan palsu, yang mengarahkan pelayar ke laman web berniat jahat dan tidak sah

Facebook juga telah mengumumkan pada minggu ini bahawa mereka telah menyertai Kumpulan Kerja DNS Changer (DCWG) yang bertujuan untuk membersihkan malware. Pada tahun lepas, kumpulan antarabangsa agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang telah berjaya menahan kumpulan operasi botnets malware DNSChanger.

Kumpulan DNSChanger Kerja telah menganggarkan bahawa terdapat lebih 350,000 daripada 4 juta peranti yang masih dijangkiti dengan DNSChanger.
 
Hasil kerjasama dengan DCWG tersebut, ia kini mampu memaklumkan kepada pengguna yang mungkin dijangkiti dengan malware DNSChanger dan mengajar mereka mengenai cara untuk membersihkan komputer atau rangkaian mereka daripada virus atau malware tersebut.

Keputusan Facebook untuk memaklumkan kepada pengguna yang mempunyai komputer yang dijangkiti berikutan keputusan yang sama telah diambil oleh pihak Google, yang mula menyedarkan pengguna tentang jangkitan malware atau virus DNSChanger pada Mei lepas.

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...