Dua Ahli LulzSec Mengaku Bersalah Atas Tuduhan Menggodam

Posted by Wanabe PJ on Tuesday, June 26, 2012


Empat ahli anggota kumpulan penggodam terkenal LulzSec yang ditahan telah muncul hari ini di Mahkamah Southwark Crown untuk membuat rayuan terhadap tuduhan yang dikenakan terhadap mereka, dengan dua daripada mereka mengaku telah menggodam laman web berprofil tinggi manakala dua yang lain menafikan semua tuduhan. Penahanan mereka ini berikutan kerjasama daripada pemimpin kumpulan tersebut iaitu Hector Xavier Monsegur a.k.a "Sabu" kepada pihak FBI. Hector Xavier Monsegur a.k.a Sabu telah ditahan oleh pihak berkuasa FBI pada bulan Mac yang lepas.

Tertuduh yang terdiri Jake David, aka Topiary, dan Ryan Cleary kedua-duanya mengaku bahawa mereka adalah sebahagian kumpulan LulzSec, tetapi secara keseluruhan hanya mengaku bersalah terhadap dua daripada empat tuduhan yang dikenakan terhadap mereka. Ryan Ackroyd, aka Kayla, pula mengaku tidak bersalah terhadap keempat-empat pertuduhan, manakala seorang remaja berumur 17 tahun yang namanya tidak didedahkan turut mengaku tidak bersalah terhadap semua pertuduhan.

Kumpulan yang dilakukan hacks pelbagai sasaran berprofil tinggi seperti CIA dan Pentagon, dan membocorkan nama 73.000 peserta X-Factor. Sasaran lain termasuk NHS, Sony, Nintendo, 20 Century Fox, dan Berita Antarabangsa.


{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...