20.000 Laman Web Mungkin Dijangkiti Oleh Malware

Posted by Wanabe PJ on Tuesday, April 24, 2012


Pihak Google hari ini telah memaklumkan kepada 20,000 laman web bahawa mereka boleh dijangkiti dengan redirect malware.

Pihak Google, Matt Cutts berkata melalui Twitter bahawa pasukan Kualiti Pencarian Google menghantar surat amaran pelbagai bahasa kepada 20,000 laman web bahawa mereka mungkin akan digodam dan disuntik dengan JavaScript redirect malware. Pasukan ini telah menyedari bahawa laman-laman ini melaksanakan suisnya "pelik", yang mungkin membawa kepada laman web yang berniat jahat. Pasukan itu juga memberi amaran bahawa fail konfigurasi pelayan mungkin telah dikompromi.


Walau bagaimanapun Google bukanlah sebuah firma keselamatan sebenar, syarikat itu hanya boleh mencadangkan bahawa malware dikeluarkan dan kelemahan yang ditetapkan untuk melindungi pelawat. Pemberitahuan google juga menunjukkan bahawa pemilik laman menyimpan perisian mereka-to-date, dan menghubungi tuan rumah web mereka untuk sokongan teknikal.

Jurucakap Google, Mark Jansen berkata, pemilik laman web sepatutnya menyemak sumber kod mereka terlebih dahulu daripada untuk hidupkan apa-apa sumber kod yang tidak dikenali dan khususnya mana-mana fail yang mengandungi" eval (fungsi (p, a, c, k, e, r). Kod yang berniat jahat mungkin akan diletakkan di HTML, JavaScript atau fail PHP, jadi ia adalah penting untuk menjadi menyeluruh dalam carian mereka.
 
Strategi ini merupakan sebahagian daripada misi berterusan pihak Google untuk bersikap telus dengan webmaster dan sedikit sebanyak membantu menghalang daripada ancaman spam.



{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...