Faktor2 Lelaki Kawin Awal???

Posted by Wanabe PJ on Thursday, December 18, 2008

Ptg ni aku xwat pape coz semua report da selesai utk ari nie..Smbil2 xwat ape n tgu ms nk blik, aku trtarik ble tbc 1 artikel kt 1 website nie yg mmbncgkn tntg faktor2 yg mnybabkn seseorg lelaki 2 kwin awal(menmtkn zmn bujang)..Ada yg kte hidup mmbujang lama-lama bgikan sebuah fasa yang indah dalam sejarah hidup seorang lelaki. Yela, time 2 bebas wat pape je..Selain 2, ada kte x..Rmi yg kte dorg mngakhiri zman bujang dorg sb sudah puas hdup membujang.

Oleh 2, cbe kita kaji mngapa lelaki mula memkrkan untuk berkwin. Cbe kte tye kwn2 kte..Apakah dorg da bnar2 bsdia mncapai tahap yg diprlukan utk bermah tangga??Atau Apakah dorg benar-benar bersedia, sudah puas ‘mencipta dosa’ atau sudah sampai seru untuk berumah tangga? Erm?? Mari kte kaji..hehe..

# Pelengkap hidup. Lelaki berasakan setiap fasa hidup yang mereka tempuhi sudah menghampiri ke tahap yang sempurna.

Mempunyai pekerjaan yang tetap, kedudukan kewangan mencukupi dan memiliki pasangan serasi, membuatkan mereka memikirkan masa depan yang lebih bahagia dengan sebuah ikatan perkahwinan.

# Hidup lebih terurus. Mungkin selama ini dia kurang mendapat perhatian daripada orang tuanya. Semua perkara yang diperlukan, dinikmati seorang diri sehingga dia memerlukan seseorang yang mampu membuatkan dirinya berasa nyaman dan dapat memenuhi setiap keperluan hariannya.

# Kewangan yang mantap. Dia sudah mempunyai sumber kewangan tetap yang dianggap sebagai modal untuk mengharungi alam rumah tangga bersama pasangan yang dicintai.

# Bosan hidup membujang. Bagi lelaki yang sudah puas mengharungi pahit dan manis selama hidup membujang, pernikahan adalah penyelesaian terakhir yang dianggap tepat untuk mereka keluar daripada situasi kebosanan.

Walaupun kenikmatan hidup membujang membuatkan dia berasa dirinya aman dan tiada kongkongan, lama-kelamaan dia rasa hidupnya kosong tanpa wanita di sisi.

# Terlalu mencintai. Saat rasai cintanya terlalu mendalam terhadap pasangannya, hatinya menjadi semakin kuat untuk memiliki kekasih paling disayanginya.

Untuk memastikan pasangannya tidak berpaling tadah terhadap lelaki lain, jalan terbaik yang perlu ditempuhi adalah bernikah. Dalam hati kecilnya, pasti menyedari hidup tanpa si dia seperti tinggal di dalam dunia yang tidak berpenghuni.

# Sudah bersedia. Dari segi mental dan fizikalnya, dia rasa sudah bersiap sedia untuk melanjutkan hubungan ke alam pernikahan. Bagi lelaki, mereka memerlukan masa untuk membuat persiapan mental sebelum memasuki ke gerbang perkahwinan.

# Ingin memiliki keturunan. Seperti wanita, sebahagian besar lelaki menginginkan keturunan yang boleh dibanggakan.

# Cepatkan hubungan intim. Hubungan cinta yang dijalinkan sejak sekian lama begitu menguji kesetiaan dan pemikiran pasangan bercinta. Bagi mereka, bertengkar dan cemburu sememangnya menjadi fitrah dalam kehidupan seharian.

Disebabkan itu juga, mereka memutuskan untuk bernikah selain dapat mengukuhkan hubungan intim.

# Secocok. Saling melengkapi, mempunyai minat dan hobi sama, tahu sikap masing-masing dan pandai menyingkap setiap persoalan antara anda berdua. Baginya, tiada orang lain yang dapat memahami dirinya selain anda, kekasih sejati.

# Desakan orang tua. Sekadar memenuhi tuntutan orang tua, membuatkan seorang lelaki mengajak pasangannya berkahwin.

Ini antara lain kerana orang tuanya sudah uzur dan tidak sabar melihat anaknya hidup bahagia di samping cucu mereka atau melihat anaknya sudah secocok dengan pasangannya.

# Desakan kekasih. Lelaki akan berasa tercabar jika mereka dipaksa melakukan sesuatu perkara yang dianggap belum bersedia.

Tetapi ada juga lelaki yang dipaksa dan akhirnya dia menerima dengan sebulat hati tanpa ada sebarang alasan.

So??Ape pndpt korg??

{ 56 comments... read them below or add one }

Aidy Shahiezad said...

pendapat aku, kerol tergolong dalam kategori yang 2nd last tue... hehehe...

WaNabE said...

erm, btul 2..2 jela..hehehe...

::dazzLaila:: said...

kurang kasih syg
:P

Aidy Shahiezad said...

mesti ko terlebey kasih sayang... tue pasal la ko nak kawen lambat kan wan... hikhikhik...

killr0yLive said...

# Desakan orang tua. Sekadar memenuhi tuntutan orang tua, membuatkan seorang lelaki mengajak pasangannya berkahwin.

Ini antara lain kerana orang tuanya sudah uzur dan tidak sabar melihat anaknya hidup bahagia di samping cucu mereka atau melihat anaknya sudah secocok dengan pasangannya.

Nk kate desak 2 xla..tp diaorg teringin sgt nk bermenantu cpt..
aku pn xnk hampakan org tua aku..
ye la anak tungal dlm kuage..mak bapak aku pn dah separuh abad umurnya..

aku redha je.jodoh aku awl syukur pada tuhan temukan aku jodoh awl..
aku doakan korang pn sama...

Aidy Shahiezad said...

teringin tue dlm kate len desakan la tue... pe ar...

killr0yLive said...

xla memaksa...cuma diaorg meluahkan keinginan..

Aidy Shahiezad said...

dan ko menurut keinginan suci ayah ibu ko, disamping memenuhi keinginan nafsu ko gak kan... <- ayat membunuh... hahaha...

killr0yLive said...

kah kah kah...bahaya nih...
ayat yg sgt terbuka...

Aidy Shahiezad said...

aku kan sgt terkenal dengan keterbukaannya... hehehe... ;)

Are-Um said...

Keterbukaan xpe..Jgn terbuka-buka sudah la...

Aidy Shahiezad said...

apa beza terbuka-buka ngan keterbukaan ?? sama je...

WaNabE said...

ady, aku xtrlbh ksh syg..cm basela, kwngan xmnckupi..lgpn nk kwin biarla kwngan kte ni stabil..aku ni ada 2org adik bwh aku yg nk kna tggung lg..huhuh...

Aidy Shahiezad said...

eh same la kite, aku pun ade 2 adik nak kena tanggung gak lagi...

sbenarnya, ko nie takde calon lagi je... tue yg tak kawen lagi...

WaNabE said...

ha, 2 yg setepatnye..hahaha..awex pn da lari..nk wat cmne..

Aidy Shahiezad said...

da ko tak pandai jaga, lari la dia...
kena plak ko tak kejar... nak wat camne...

WaNabE said...

nk wat cmne da org xsudi n die xmmhmi aku..huhuhhu

Aidy Shahiezad said...

da ko tak memahami dia gak...
len kali cuba la pahami hati sorang perempuan... hehehe...

Are-Um said...

Betul kate Addy tu...Hati prmpuan ni lmbut..Jgn gune kekerasn..

Aidy Shahiezad said...

len kali gunekan kelembutan untuk menawan dan menjaga hati perempuan... tapi jgn ar sampai ko jadik lembut skali da la... nanti bala la plak... ;p

Are-Um said...

Betul tu Addy... guna 'kelembutan' bknnye 'lembut'...hehehe

WaNabE said...

dah2..yg pntg aku tetap aku..hahaha..ada jdoh n takdir adala..

Aidy Shahiezad said...

huh... keras kepala la ko nie... nasihat takmo dengar...

WaNabE said...

xmo la..aku da serik..serah pd jdoh je...

killr0yLive said...

wan mmg la keras pala skit..
serah pada jodoh pn xguna klu xusaha cari..
xkn nk tgu awek dtg bergolek kot..

Aidy Shahiezad said...

awek datang bergolek ??
macam bola je...
tak pun steamroll...

WaNabE said...

hahahah...ala, aku crila..tp skg ni xde yg sudi lg..huhuhuhuh...lg 1, plih kna yg tbaik...mne leh terkam je...

Are-Um said...

Nak tau yg t'baik or x, ko buat la smbyg Istiharoh...
Smoge mndpt ptunjuk dari-Nya..

WaNabE said...

2 r...nnt aku wat..hehehe...

Aidy Shahiezad said...

kalo pilihan langsung takde, cmne nak buat pilihan ??

WaNabE said...

erm, insyallah ada pyer..jgn give up..heheheh...

Aidy Shahiezad said...

tp, ko yg cam give up...
bukannya aku okay... ;p

WaNabE said...

ada ckitla..xpe, adala jdoh utk aku nnt..bknnye xcri lgsug pn..aduh...

Aidy Shahiezad said...

ah alasan semata-mata...

WaNabE said...

bkn alasan tp knyataan..hehehehe...

Aidy Shahiezad said...

dimata nyatanya ??

Are-Um said...

Korg b'2 (Addy n Wan) aku nasihatkn ko b'2 cari la psngan cecepat...
Addy dah kene sound ngn mak..
Wan ni, jgn la lyn hati yg lare tu..
Aku blh nasihat je..

Aidy Shahiezad said...
This comment has been removed by the author.
Aidy Shahiezad said...

rilek ar... aku ngan x puas enjoy b2 ngan wan lg nie... lalala...

killr0yLive said...

mcmne nk puaskn 2??

Aidy Shahiezad said...

biar la aku ngan wan saja yg tau... hahaha...

killr0yLive said...

perh dah pandai berahsia mereka berdua nih..
ko gn dazz n bunga mcmne lak?

WaNabE said...

hahaha..korg mne leh tau..ni cite utk org2 bujang je..aum da suku bujang, kerol lak separuh bujang..

killr0yLive said...

aum da suku bujang, aku lak separuh bujang..korang be2 3suku la ek?

WaNabE said...

ape kna mngena ngan 3suku n bujang lak???leh jelas kn x??da separuh bujang 2 wat separuh bujang...nk kwinx???(ayat aum)..heheheh

killr0yLive said...

aku tanye je..kot² la ada penyakit 2 skali-skala mai..kah kah kah..

Aidy Shahiezad said...

cilakak je kerol...

ape tetiba masuk bunga ngan dazz nie ??!!

WaNabE said...

xde pn.ktorg waras lg..hehehe...basela, bujang kn..hehehe

killr0yLive said...

hahaha ko kn tgh menjual chenta..
mereka adalah pembeli yg berpontensi tinggi...

Aidy Shahiezad said...

siot jek...

Are-Um said...

Dah masuk bab jual beli la plak...

WaNabE said...

sape yg mnjual n pembli chenta 2 ady??hehehe...

Aidy Shahiezad said...

sorry, suitable potential buyer only... so far, takde lagi...

Are-Um said...

Ye ke xde incik Addy??
Or tawarannye tinggi??

WaNabE said...

so ingin pembeli yg sesuai n serius la ni??erm, cm beli kete la lak..hehehe

Aidy Shahiezad said...

offernya tak cukup tinggi lagi rasenya... ;p

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...